Με αφορμή την ενότητα ΟΛΟΙ ΣΤΟΝ ΚΗΠΟ στο μάθημα της Γλώσσας (δείτε σχετικά και την προηγούμενη ανάρτηση: ΠΡΩΤΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ) στην οποία τα παιδιά κλήθηκαν να μαντέψουν τι έχει ο σάκος, παίξαμε σήμερα στην τάξη το αναγνωστικό παιγνίδι:
ΤΙ ΕΧΕΙ Η ΣΑΚΟΥΛΑ
Η σακούλα ήταν μια απλή σακούλα από το μανάβη. Ή πιο σωστά, οι σακούλες...
Από τα παιδιά ζητήθηκε να ανακαλύψουν (να λύσουν το αίνιγμα) του θησαυρού που έκρυβε η κάθε σακούλα. Κλειδί του αινίγματος, η λέξη που υπήρχε γραμμένη έξω από τη σακούλα.
Μπορείτε να ακούσετε και το ηχητικό ντοκουμέντο από την προσπάθεια των παιδιών να λύσουν το μυστήριο της κάθε σακούλας:
Μέσα από το παιχνίδι αυτό μας δόθηκε η ευκαιρία να κάνουμε επανάληψη σε όλα τα γράμματα που έχουν διδαχθεί ως τώρα: α, τ, π, ε, σ, κ, ο.
Συγκεκριμένα στις σακούλες κρύψαμε: αχλάδι, τομάτα, πιπεριά, ελιές, σκόρδο, καρότο και όσπρια. Η επιλογή συνδυάστηκε και με το πρόγραμμα Κομένιους στο οποίο συμμετέχει η τάξη μας με τίτλο:
Healthy body, healthy mind, healthy friendship
Στα πλαίσια αυτά έχουμε ήδη ασχοληθεί με την Ελιά και έχουμε κάνει προσεγγίσεις σχετικές με τη μεσογειακή διατροφή. Λαχανικά, όσπρια, ελιές, φρούτα... Χαρακτηριστικά είδη της διατροφής μας που όλοι οι ειδικοί επαινούν αλλά συχνά εμείς σήμερα ξεχνάμε πόσο πολύτιμα είναι και τα αλλάζουμε με άλλα ξενόφερτα. Ευτυχώς όχι όλοι. Χαρακτηριστική και η απάντηση που ακούγεται από μια πιτσιρίκα στο προηγούμενο ηχητικό ντοκουμέντο, στην ερώτηση τι είναι όσπρια:
"Κάτι που τρώμε και είναι υγιεινό!"
Κι εδώ θα πρέπει να εξηγήσουμε ότι το σχολείο σήμερα ακολουθεί διαθεματικές μεθόδους προσέγγισης της γνώσης οι οποίες επιτρέπουν τη διασύνδεση των διαφορετικών τομέων γνώσεων των ξεχωριστών μαθημάτων, κάτι που υπαγορεύεται τόσο από τις ψυχολογικές αρχές που διέπουν τον ψυχικό κόσμο του παιδιού όσο και από το ενιαίο του κόσμου στον οποίο ζούμε και του οποίου κι εμείς αποτελούμε κρίκο.
Μπορεί λοιπόν το πρόγραμμα να αναφέρει "Γλώσσα" αλλά ο δάσκαλος δε χάνει την ευκαιρία για προεκτάσεις και σε άλλα μαθήματα ή προγράμματα όπου και όταν το θεωρεί απαραίτητο.
Έτσι και στο σημερινό μάθημα βρήκαμε την ευκαιρία να παρουσιάσουμε αυτά τα τρόφιμα, να τα μάθουμε πώς τα λένε και να μάθουμε να διαβάζουμε τα ονόματά τους. Για κάποια από αυτά δόθηκαν και πρόσθετες πληροφορίες στα παιδιά, όπως για παράδειγμα για το σκόρδο που φημίζεται για τις φαρμακευτικές του ιδιότητες και είναι βασικό είδος διατροφής του λαού μας από τον καιρό της αρχαίας Ελλάδας μέχρι και σήμερα. (Διαβάστε περισσότερα για το σκορδάκι στη σελίδα του wwf )
Να αναφέρουμε επίσης ότι την ώρα της αισθητικής αγωγής που διδάσκει η κ. Πουλάκη, τα παιδιά ζωγράφισαν τα συγκεκριμένα λαχανικά και όπως και η δασκάλα μου τόνισε: "Έδειξαν μεγάλη φαντασία!" Αυτό δεν είναι καθόλου περίεργο αν σκεφτούμε ότι τα παιδιά εκείνη την ώρα δε ζωγράφιζαν ένα απλό καρότο ή μια συνηθισμένη τομάτα μα τους θησαυρούς που "ίδρωσαν" να ανακαλύψουν τα ίδια.
Δύο στιγμιότυπα από τη διαδικασία της ανακάλυψης των μικρών μας θησαυρών.
Επανερχόμενοι στο αναγνωστικό παιχνίδι, θα προσθέσω ότι στη συνέχεια παίξαμε το Μανάβη και τον "βουβό" πελάτη. Ένα παιδί ανέλαβε το ρόλο του Μανάβη και ένα άλλο ερχόταν να ψωνίσει αλλά ένα πρόβλημα στο λαιμό δεν το άφηνε να μιλήσει... Τι να κάνει λοιπόν; Έδειχνε στο μανάβη μια σακούλα με το όνομα του προϊόντος που ήθελε να αγοράσει και ο μανάβης φρόντιζε να διαβάσει τι γράφει και να ικανοποιήσει την επιθυμία του πελάτη. Οφείλουμε να πούμε ότι όλοι οι μικροί πελάτες έφυγαν ευχαριστημένοι καθώς ο μανάβης μας έπαιξε άριστα το ρόλο του και δε λάθεψε πουθενά.
Βέβαια το μάθημα δεν περιορίστηκε μόνο στα αναγνωστικά παιγνίδια. Έχουν και αυτά ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία και πολύ σημαντικό αλλά η κλασική διαδικασία εξάσκησης στην ανάγνωση με διάφορες μορφές (υποδειγματικά από το δάσκαλο, ομαδικά, ατομικά, με ρόλους κλπ) είναι εξίσου σημαντική. Σας παραθέτουμε δύο φωτογραφίες από αυτές τις στιγμές και σχετικά ηχητικά ντοκουμέντα μπορείτε να ακούσετε στην αμέσως προηγούμενη ανάρτηση με τίτλο:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου