Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Helmepa. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Helmepa. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Πρόσκληση για την Παγκόσμια Ημέρα Εθελοντικού Καθαρισμού των Ακτών


Αγαπημένα μου Πρωτάκια και τώρα πια δευτεράκια,

αναδημοσιεύω και στο δικό σας blog την παρακάτω ανακοίνωση - πρόσκληση από τα Τεταρτάκια, καθώς γνωρίζω και τη δική σας τεράστια αγάπη για το περιβάλλον και το ενδιαφέρον σας για την προστασία του:



Η τάξη μας, όπως ήδη έχουμε αναφέρει, πήρε την απόφαση να συμμετάσχει στην Παιδική Περιβαλλοντική Οργάνωση: HELMEPA JUNIOR.



Μάλιστα προχτές τα παιδιά συγκρότησαν και τις ομάδες HELMEPA. Η μία ομάδα είναι των αγοριών και αρχηγός εκλέχτηκε ο μαθητής Κωνσταντίνος Σ. Η άλλη ομάδα είναι των κοριτσιών, τα οποία λόγω ισοψηφίας τριών υποψηφίων, εξέλεξαν τελικά με κλήρωση ως αρχηγό τους τη μαθήτρια Κατερίνα Σ.
Ήδη στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης τα παιδιά εξέτασαν το ζήτημα των σκουπιδιών και ενημερώθηκαν σχετικά με την ανακύκλωση καθώς και άλλες σημαντικές παραμέτρους που αφορούν τη ρύπανση του φυσικού περιβάλλοντος.



Ένα σχετικό με τα σκουπίδια θέμα είναι και η Παγκόσμια Ημέρα Εθελοντικού Καθαρισμού των Ακτών που πρόκειται να πραγματοποιηθεί αύριο Σάββατο, 19 Σεπτεμβρίου 2009.

Από το σάιτ της HELMEPA JUNIOR παραθέτουμε τη σχετική ανακοίνωση:



http://www.helmepajunior.gr/dnews2.php?article_id=248

Το Σάββατο, 19 Σεπτεμβρίου 2009, η HELMEPA συντονίζει για 18η συνεχή χρονιά στην Ελλάδα, την Παγκόσμια Ημέρα Εθελοντικού Καθαρισμού Ακτών.

Τη μέρα αυτή άνθρωποι απ' όλο τον κόσμο καθαρίζουν μια κοντινή τους ακτή, δείχνοντας έτσι ότι νοιάζονται για την καθαριότητα των ακτών που όλο το καλοκαίρι απολάμβαναν.

Η HELMEPA σας προσκαλεί για άλλη μια φορά να δώσετε το καλό παράδειγμα στους μεγαλύτερους καθαρίζοντας μια αγαπημένη σας ακτή τη συγκεκριμένη ημέρα ή οποιαδήποτε άλλη ημέρα του Σεπτεμβρίου ή του Οκτωβρίου.

Ήδη αρκετοί φίλοι της HELMEPA και της θάλασσας, έχουν δηλώσει συμμετοχή, διοργανώνοντας την περίοδο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου καθαρισμούς ακτών σε Αγ. Μαρίνα Αττικής, Βάρκιζα, Δροσιά Ευβοίας, Θεσσαλονίκη, Καβούρι Αττικής, Κω, Ρόδο και Χανιά.

Όσοι από εσάς θέλετε να δηλώσετε συμμετοχή στους καθαρισμούς που θα διοργανώσει η HELMEPA το Σάββατο 19 Σεπτεμβρίου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, μπορείτε να επικοινωνήσετε με τον Τομέα Ενημέρωσης Κοινού, τηλ. 210-9343088, email helmepajunior@helmepajunior.gr



Τη μέρα αυτή, όπως διαβάσατε και στην ανακοίνωση, τόσο τα παιδιά - εθελοντές της HELMEPA JUNIOR όσο και κάθε άλλος άνθρωπος που αγαπά το περιβάλλον και είναι ευαισθητοποιημένος στα ζητήματα προστασίας του, θα αφιερώσουν λίγο από τον ελεύθερο χρόνο τους για να βάλουν τα σκουπίδια στη θέση τους:



Τα σκουπίδια που εμείς οι ίδιοι ή κάποιοι συνάνθρωποί μας ξεχάσαμε το καλοκαίρι στην παραλία...

Τώρα όμως τα παιδιά της HELMEPA JUNIOR καλούν όλους να τα θυμηθούμε και να κάνουμε το καθήκον μας. Το καθήκον στην ίδια μας τη ζωή!

Έτσι σήμερα το πρωί, τα παιδιά της Δ2 τάξης του σχολείου μας, ανέλαβαν να προσκαλέσουν και τα παιδιά των άλλων τάξεων στον όμορφο αυτό αγώνα και να τους μεταφέρουν το σύνθημα της HELMEPA:



Αμέσως μετά την πρωινή προσευχή, τα αγόρια και τα κορίτσια της Δ2 πήγαν στο μικρόφωνο και κρατώντας στα χεράκια τους όμορφες αφίσες της HELMEPA JUNIOR φώναξαν το σύνθημα:

ΕΙΜΑΣΤΕ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ, ΕΙΜΑΣΤΕ Η ΖΩΗ

ΒΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟΧΟ ΝΑ ΣΩΣΟΥΜΕ ΤΗ ΓΗ!

Στη συνέχεια η δασκάλα του τμήματος έκανε μια σύντομη αναφορά τόσο στην Παγκόσμια Ημέρα Εθελοντικού Καθαρισμού των Ακτών όσο και στο ρόλο της παιδικής HELMEPA.

Η μικρή μας εκδήλωσε έκλεισε με την προσφορά των όμορφων αφισών που κρατούσαν τα παιδιά της Τετάρτης σε όλους τους εκπαιδευτικούς του σχολείου μας, ώστε τα μηνύματα για την προστασία της θάλασσας και των ακτών να μπουν σε όλες τις αίθουσες και να παροτρύνουν και άλλες τάξεις να λάβουν μέρος στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της HELMEPA JUNIOR.

Φυσικά όλοι οι παριστάμενοι, η κ. διευθύντρια, οι δάσκαλοι και οι μαθητές, επιβράβευσαν τα Τεταρτάκια για την πρωτοβουλία τους με ένα θερμό χειροκρότημα!

Στόχος όμως τέτοιων πρωτοβουλιών δεν είναι το μπράβο... Ούτε πολύ περισσότερο η επίδειξη πως νοιαζόμαστε τάχα για το περιβάλλον. Αυτό που κυρίως μας ενδιαφέρει είναι αύριο όλοι μας να βρεθούμε με τους γονείς μας σε κάποια παραλία και να μαζέψουμε έστω και λίγα σκουπιδάκια στους ειδικούς κάδους.

Περιμένουμε λοιπόν ανταποκρίσεις και φωτογραφίες από την αυριανή μέρα για να αποδείξουμε πως δεν είμαστε μόνο λόγια αλλά και πράξεις!



ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Μην ξεχάσετε να φορέσετε γάντια!!! Όχι δηλαδή να σώσουμε το περιβάλλον και να ζημιώσουμε την υγεία μας!!! Ειδικά φέτος που υπάρχει και ο κίνδυνος της νέας γρίπης. Γι' αυτό και τέτοια δραστηριότητα μόνο με την επίβλεψη των γονιών μπορεί να γίνει και που θα πρέπει να λάβουν και όσα άλλα μέτρα προστασίας κρίνουν αναγκαία. Πχ μάσκες, ειδικά υγρά απολύμανσης των χεριών κλπ.

Επίσκεψη στις χελωνίτσες



Η τάξη μας σήμερα επισκέφθηκε το Κέντρο Διάσωσης Θαλάσσιων Χελωνών στη Γλυφάδα.


Μετά το σύντομο καλωσόρισμα από την υπεύθυνη του Κέντρου, και τα δύο τμήματα της Πρώτης κατευθύνθηκαν στην ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα για την παρουσίαση του εκπαιδευτικού προγράμματος. Βαδίσαμε σιγά σιγά πάνω στον κίτρινο διάδρομο για να μην ενοχλήσουμε τις χελωνίτσες όπως δεν πρέπει να ενοχλούμε με θορύβους κι έξω από τα νοσοκομεία για ανθρώπους. Γιατί ακριβώς αυτό, ένα νοσοκομείο, είναι και το Κέντρο που επισκεφθήκαμε. Οι γιατροί και οι νοσοκόμες είναι άνθρωποι και μάλιστα εθελοντές. Μα οι ασθενείς είναι ... θαλάσσιες χελώνες!


Εσείς τι γνωρίζετε για τις θαλάσσιες χελώνες; Εμείς πάντως μάθαμε σήμερα πάρα πολλά. Ξεκινήσαμε με όμορφες εικόνες και χρήσιμες πληροφορίες για το πού ζει η θαλάσσια χελώνα, τι τρώει, πόσα είδη θαλάσσιων χελωνών υπάρχουν και πολλά άλλα.

Αφού τη λένε θαλάσσια, πού αλλού θα ζει παρά στη θάλασσα; Βλέπετε στη θάλασσα δε ζουν μόνο τα ψάρια αλλά και πολλά άλλα ζώα. Θα πρέπει όμως να πούμε ότι οι θαλάσσιες χελώνες δε ζούσαν πάντα στη θάλασσα. Οι πρόγονοί τους ήταν τεράστιες χελώνες της ξηράς, που προσαρμόστηκαν στη θάλασσα την εποχή που ακόμη ζούσαν οι δεινόσαυροι. Τόσο παλιά... Συγκεκριμένα οι θαλάσσιες χελώνες ζουν πάνω στη γη εδώ και 150 εκατομμύρια χρόνια!

Οι πρώτες θαλάσσιες χελώνες ελάχιστα έμοιαζαν με τις σημερινές. Χρειάστηκαν εκατομμύρια χρόνια μέχρι να μεταμορφωθούν τα πόδια τους σε πτερύγια και το σχήμα του σώματός τους να γίνει υδροδυναμικό. Οι δεινόσαυροι και οι τεράστιες χελώνες της ξηράς δεν υπάρχουν πια. Έχουν εξαφανιστεί, όπως και πολλά άλλα είδη ζώων. Όμως οι θαλάσσιες χελώνες υπάρχουν ακόμη. Ζουν σχεδόν αποκλειστικά στη θάλασσα. Στην ξηρά βγαίνουν μόνο για λίγο, οι θηλυκές, για να γεννήσουν τα αυγά τους.

Στο Κέντρο παρακολουθήσαμε ένα κατατοπιστικό βίντεο για το πώς τα γεννάνε.


Σκάβουν στην άμμο με τα πτερύγια τους, βλέπετε οι χελώνες δεν έχουν ειδικά εργαλεία για σκάψιμο... Αφού απομακρύνει αρκετή άμμο, περίπου όσο και η επιφάνεια του σώματός της, κάθεται στο κέντρο και χρησιμοποιώντας μόνο τα πίσω πτερύγια σκάβει ένα βαθύ λάκκο σε σχήμα κοντόχοντρης μποτίλιας.



Γεννάει εκεί μέσα 100 άσπρα αβγά με δερμάτινο κέλυφος που μοιάζουν με μπαλάκια του πινγκ πονγκ!



Όταν τελειώσει, σκεπάζει τη φωλιά με άμμο, πρώτα απαλά απαλά και μετά με δύναμη, και επιστρέφει στη θάλασσα...



Ο ρόλος της ως μητέρας τελειώνει εδώ. Από το σημείο αυτό αναλαμβάνει η φύση και η ... τύχη τα 100 αυγουλάκια...

Θα πρέπει όμως εδώ να τονίσουμε κάτι πολύ σημαντικό. Οι θαλάσσιες χελώνες γεννάνε τα αυγά τους στην ίδια παραλία που γεννήθηκαν και οι ίδιες! Μυστήριο παραμένει αυτό για τους επιστήμονες. Λένε πως ίσως τις βοηθάει η όσφρησή τους... Και πρέπει να πούμε ότι μερικές φορές ταξιδεύουν χιλιάδες χιλιόμετρα για να βρουν την παραλία τους και να γεννήσουν τα αυγά τους! Όσο δυνατή όσφρηση και να έχουν, δε νομίζουμε πως αρκεί για κάτι τέτοιο.

Και να που τώρα σκοντάφτουμε πάνω στον άνθρωπο... Που έχει εξαπλωθεί πια σε όλη τη γη και φυσικά και στις παραλίες.



Τι νομίζετε ότι θα συμβεί εδώ; Θα μείνει η χελώνα να γεννήσει σε μια παραλία γεμάτη ανθρώπους; Φυσικά όχι... Κι αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα. Ένα πρόβλημα που αφορά και εμάς τους ίδιους, καθώς πολλές παραλίες της πατρίδας μας είναι τόποι αναπαραγωγής της θαλάσσιας χελώνας και συγκεκριμένα της Καρέττα - Καρέττα.



Να σημειώσουμε ότι υπάρχουν διάφορα είδη θαλάσσιας χελώνας, όπως ακριβώς συμβαίνει και με τα σκυλάκια, τα γατάκια και πολλά άλλα ζώα.



Στην εικόνα μπορείτε να δείτε τα είδη της θαλάσσιας χελώνας αλλά και να συγκρίνετε το μέγεθός τους. Η μεγαλύτερη από όλες είναι η Δερματοχελώνα. Ακριβώς από κάτω είναι η χελώνα Μύδας που λέγεται και Πράσινη χελώνα. Κάτω και αριστερά από την Πράσινη χελώνα είναι η Καρέττα, που όπως είπαμε ζει και στις δικές μας θάλασσες. Αυτά είναι τα τρία είδη θαλάσσιας χελώνας που κατοικούν στη Μεσόγειο. Δεν σημαίνει όμως πως δεν τις συναντούμε και σε άλλες περιοχές της γης, αφού όπως είπαμε οι θαλάσσιες χελώνες μπορούν να ταξιδεύουν χιλιάδες χιλιόμετρα.

Οι μικρότερες χελωνίτσες της εικόνας είναι οι Lepidochelys. Τις βλέπουμε κάτω από την Καρέττα, να ακολουθούν το δύτη. Οι χελώνες αυτές σε αντίθεση με όλες τις άλλες όταν έρχεται η ώρα να γεννήσουν βγαίνουν όλες μαζί στην παραλία. (αρριβάδα) Ένα πραγματικά εντυπωσιακό φαινόμενο για όσους το έχουν ζήσει. Δυστυχώς τα αυγά τους είναι τόσο νόστιμα που οι άνθρωποι τα αρπάζουν για να τα πουλήσουν... Κι έτσι οι Lepidochelys κοντεύουν πια να εξαφανιστούν αφού τα παιδιά τους δεν προλαβαίνουν να βγουν από τ' αβγό και καταλήγουν ομελέτα! Σήμερα έχουν παρθεί διάφορα μέτρα προστασίας για τις χελώνες αυτές αλλά οι Lepidochelys όλο και λιγοστεύουν...

Πάντως η πιο όμορφη θαλάσσια χελώνα είναι αυτή που βλέπουμε να κολυμπά πάνω από το δύτη. Λέγεται Κεραμοχελώνα, αφού το πάνω μέρος του καβουκιού της θυμίζει κεραμίδια. Όπως όλες οι θαλάσσιες χελώνες έτσι κι αυτή έχει πνεύμονες, δεν μπορεί δηλαδή να ανασάνει μέσα στο νερό όπως συμβαίνει με τα ψάρια που έχουν βράγχια. Ωστόσο οι χελώνες μπορούν να κρατήσουν την αναπνοή τους για πολλή ώρα κάτω από το νερό.

Μια και είπαμε για την πιο όμορφη, ας πούμε και για την πιο νόστιμη. Είναι η χελώνα Μύδας, που λέγεται και Πράσινη χελώνα, διότι το λίπος της έχει πράσινο χρώμα. Αυτό συμβαίνει γιατί η Μύδας τρέφεται μόνο με φυτά, αντίθετα από όλες τις άλλες θαλάσσιες χελώνες. Δυστυχώς η νοστιμιά της είναι και το μεγάλο της πρόβλημα. Οι άνθρωποι την κυνηγούν και σήμερα οι χελώνες αυτές είναι πολύ λίγες.

Τι τρώνε όμως οι άλλες χελώνες;



Εδώ βλέπουμε μια Καρέττα να τρώει ένα καβούρι. Της αρέσουν επίσης τα κοχύλια και οι μέδουσες, δηλαδή οι γνωστές μας τσούχτρες. Τσούχτρες και μάλιστα ένα είδος που είναι δηλητηριώδες τρώει και η Δερματοχελώνα:



Κι εδώ όμως υπάρχει πρόβλημα... Γιατί οι χελώνες πολλές φορές μπερδεύονται κι αντί να φάνε μέδουσες, καταπίνουν ... νάιλον σακούλες που πετάμε εμείς οι άνθρωποι στη θάλασσα και μέσα στο νερό φουσκώνουν και μοιάζουν με μέδουσες. Το πλαστικό όμως είναι κίνδυνος θάνατος για τις χελώνες. Φράζει το πεπτικό τους σύστημα και οι χελώνες πεθαίνουν από ασφυξία, όπως μπορείς να διαβάσεις και στο αφιέρωμα του WWF αλλά και στην ιστοσελίδα του κέντρου που επισκεφθήκαμε σήμερα, ΑΡΧΕΛΩΝ.



Το στοιχείο αυτό ενδιαφέρει πολύ την τάξη μας, καθώς είμαστε μέλη της Helmepa Junior, της παιδικής περιβαλλοντικής οργάνωσης που ως κύριο στόχο της έχει την προστασία της θάλασσας και των ακτών από τα σκουπίδια. Η επίσκεψή μας σήμερα στις χελωνίτσες και όσα εκεί μάθαμε μας βοήθησαν να καταλάβουμε πόσο σημαντικό θέμα είναι να φροντίζουμε για καθαρές θάλασσες και ακτές. Όχι μόνο για μας τους ανθρώπους αλλά και για τους κατοίκους του βυθού. Γι' αυτό και θα φροντίσουμε το επόμενο διάστημα να μάθουμε ακόμη περισσότερα αλλά και να κάνουμε βεβαίως. Γιατί η προστασία του περιβάλλοντος δε γίνεται μόνο με λόγια. Χρειάζονται και έργα.


Ζωντανό παράδειγμα ανθρώπων που δε μένουν μόνο στα λόγια, αλλά δείχνουν και με πράξεις την αγάπη τους στο περιβάλλον, συναντήσαμε σήμερα στο Κέντρο που επισκεφθήκαμε, και το οποίο στηρίζεται κυρίως σε εθελοντές. Δηλαδή σε ανθρώπους που προσφέρουν εργασία χωρίς αμοιβή. Αν θέλετε κι εσείς να βοηθήσετε το έργο τους, κάντε κλικ ΕΔΩ για περισσότερες πληροφορίες. Υπάρχει μεγάλη ανάγκη προσφοράς εργασίας. Αλλά και οικονομικής βοήθειας, καθώς το έργο που προσφέρουν είναι τεράστιο και η εθελοντική εργασία και μόνο δεν αρκεί. Μια καλή ιδέα είναι να αγοράσετε όμορφα δωράκια που προσφέρει ο ΑΡΧΕΛΩΝ. Ή να υιοθετήσετε μία χελωνίτσα! Σημασία έχει να θέλετε να βοηθήσετε, τρόποι υπάρχουν πολλοί.



Δείτε για παράδειγμα το παραπάνω σκιτσάκι. Ξέρετε τι κάνουν αυτοί οι άνθρωποι; Φροντίζουν τα αβγουλάκια της Καρέττα Καρέττα! Τα μεταφέρουν από χώρους που είναι επικίνδυνοι για τα αυγά (πχ παραλίες με ομπρέλες) σε ειδικά περιφραγμένους χώρους.

Ξέρετε πόσο σημαντικό είναι το έργο τους; Αρκεί να σας πούμε ότι μόνο ένα αβγό από τα χίλια καταφέρνει να γίνει μια μεγάλη χελώνα. Τα υπόλοιπα χάνονται από διάφορες αιτίες. Επομένως κάθε αβγό είναι πολύτιμο!

Οι θαλάσσιες χελώνες γενικά αντιμετωπίζουν πολλούς κινδύνους. Τόσο όταν είναι μικρές:



καθώς πρέπει μόνες τους και αβοήθητες να φτάσουν από τη φωλιά ως τη θάλασσα... ένας δρόμος μακρύς και γεμάτος κινδύνους:



Τα αρπακτικά πουλιά δεν είναι ο μόνος εχθρός μιας μικρής χελωνίτσας. Ακόμη μεγαλύτερος κίνδυνος είναι τα φώτα από τα σπίτια... γιατί εμποδίζουν τα χελωνάκια να βρουν το δρόμο τους για τη θάλασσα. Ξέρετε, τα χελωνάκια όταν έρθει η ώρα να βγουν από το αυγό τους:



δεν έχουν κανέναν δίπλα τους να τους εξηγήσει προς τα πού είναι η θάλασσα. Η φύση όμως φροντίζει να τους δείξει το δρόμο με τα ... αστέρια! Αυτά όπως λαμπυρίζουν στον ουρανό, αντανακλούν το φως τους στη θάλασσα και τα χελωνάκια ακολουθούν από φυσικού τους αυτό το φως. Αν όμως κοντά στην παραλία είναι χτισμένα σπίτια, τα φώτα τους παρασύρουν τα χελωνάκια σε λάθος κατεύθυνση κι έτσι δεν καταφέρνουν να βρουν τη θάλασσα και πεθαίνουν... Για δείτε τα, δεν είναι κρίμα αυτά τα πλασματάκια να πεθάνουν;



Αλλά κι αργότερα, όταν μεγαλώσουν οι θαλάσσιες χελώνες, αντιμετωπίζουν αρκετές απειλές. Και πάλι ο άνθρωπος είναι ένας σημαντικός εχθρός τους. Είτε ηθελημένα είτε και αθέλητα. Ήδη είπαμε για τις πλαστικές σακούλες. Άλλος κίνδυνος για τις χελώνες είναι τα ταχύπλοα σκάφη που τις χτυπούν και τις τραυματίζουν.

Κι εδώ ακριβώς αναλαμβάνει δράση το Κέντρο που επισκεφθήκαμε σήμερα. Προορισμός του είναι να βοηθά τις τραυματισμένες χελώνες να γίνουν και πάλι καλά. Για το σκοπό αυτό τις τοποθετούν μέσα σε "λεκάνες", τους βάζουν ειδικά φάρμακα και φροντίζουν να τους δίνουν τροφή. Ο χώρος αυτός τώρα που ακόμη κάνει κρύο, είναι προστατευμένος σαν θερμοκήπιο. Έτσι κι εμείς τις είδαμε απέξω και μόνο:



για να μην τις ενοχλήσουμε. Εσάς θα σας άρεσε όταν είστε άρρωστοι να σας ενοχλούν;

Ελπίζουμε βέβαια όταν μεγαλώσουμε να γίνουμε κι εμείς εθελοντές στο πρόγραμμα προστασίας της θαλάσσιας χελώνας και να καταφέρουμε να τις δούμε από πιο κοντά...



Όπως και ο κύριος αυτός που απελευθερώνει μία χελώνα που θεραπεύτηκε στις εγκαταστάσεις του ΑΡΧΕΛΩΝ και μπορεί πια να γυρίσει στο σπίτι της, στη θάλασσα!

2 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ: Παγκόσμια Ημέρα Υγροτόπων




ΜΗΝΥΜΑ ΑΠΟ ΤΗ HELMEPA JUNIOR


Παγκόσμια Ημέρα Υγροτόπων 2009

Aνάντη – Κατάντη (προς τα πάνω – προς τα κάτω)

Οι υγρότοποι μας ενώνουν!

Το θέμα του εορτασμού της φετινής Παγκόσμιας Ημέρας Υγροτόπων είναι “Oι λεκάνες απορροής των ποταμών και η διαχείρισή τους” δίνοντας την ευκαιρία να μάθουμε περισσότερα για αυτές τις ιδιαίτερες περιοχές και πως αυτές επηρεάζουν τη σχέση μας με το περιβάλλον.

Τι είναι μια λεκάνη απορροής;


Ποταμός Βοϊδομάτης (φαράγγι του Βίκου)

Είναι μία χερσαία επιφάνεια που οριοθετείται συνήθως από την κορυφογραμμή της περιβάλλουσας ορεινής έκτασης μέσα στην οποία πέφτουν η βροχή, το χιόνι, και το χαλάζι που στη συνέχεια καταλήγουν σε ένα κεντρικό δίκτυο παροχέτευσης. Το δίκτυο αυτό μπορεί να αποτελείται από διαδοχικά ποτάμια ή χείμαρρους που καταλήγουν στη θάλασσα, σε μία λίμνη ή άλλα επιφανειακά νερά.


Λίμνη Παμβώτιδα

Το φετινό σύνθημα «Aνάντη – Κατάντη» εστιάζει στην αλληλεξάρτηση του ανθρώπου με τις λεκάνες απορροής. Ο καθένας ζει σε μια λεκάνη απορροής. Ο τρόπος διαχείρισης των υδάτινων πόρων επηρεάζει άμεσα την κατάσταση των λεκανών απορροής. Η συμπεριφορά μας μπορεί να επιδρά θετικά ή αρνητικά στο έδαφος, στο νερό, στον αέρα, στα φυτά και τα ζώα. Ακόμα κι αν δεν ζούμε κοντά στο νερό, ζούμε σε χερσαίες εκτάσεις οι οποίες αποστραγγίζονται σε αποδέκτες επιφανειακών νερών με αποτέλεσμα οι πράξεις μας να έχουν επιπτώσεις στην ποιότητα και την ποσότητα του νερού.

Οι λεκάνες απορροής απειλούνται από πολλές δραστηριότητες όπως η κατασκευή και λειτουργία φραγμάτων, οι ανεξέλεγκτες γεωτρήσεις, η κλιματική αλλαγή, οι εισβολές ξένων ειδών, η υπεραλίευση και η ρύπανση. Και εδώ είναι που πρέπει να ενεργήσουμε!



Το Δέλτα του Καλαμά

Η διαχείριση των λεκανών απορροής είναι μια πρόκληση! Οι υπεύθυνοι για την διαχείριση των υγροτόπων πρέπει να συνεργαστούν με τους υπεύθυνους για την διαχείριση των υδάτινων πόρων. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να βελτιωθεί η πληροφόρηση των ανθρώπων ώστε να μάθουν περισσότερα για τις λεκάνες απορροής όπου κατοικούν. Δεν είναι μόνο ευθύνη των αρμόδιων για το χωροταξικό σχεδιασμό, αλλά και του καθενός από εμάς! Όλοι μας, ψαράδες, αγρότες, ιδιοκτήτες εργοστασίων και νοικοκυριά είμαστε χρήστες του νερού και των λεκανών απορροής.

Η Παγκόσμια Ημέρα Υγροτόπων 2009 συνδέεται άρρηκτα με την καλύτερη κατανόηση και γνώση του τρόπου λειτουργίας και εξέλιξης των λεκανών απορροής.

Η HELMEPA λαμβάνοντας υπόψη ότι όλοι ζούμε σε μια τέτοια ευαίσθητη λεκάνη και παρά το γεγονός ότι αρχικός στόχος της είναι η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, έχει επεκτείνει το Σχέδιο Δράσης του Προγράμματος της Παιδικής HELMEPA με δραστηριότητες προστασίας των υγροτόπων και των λεκανών απορροής. Η Παιδική HELMEPA ενθαρρύνει τα παιδιά και τους δασκάλους από όλη την Ελλάδα, να καθαρίσουν εθελοντικά παραλίες, λίμνες, ποτάμια και ρεύματα και να κάνουν τη διαφορά όχι μόνο τη θεσμοθετημένη ημέρα αυτή αλλά και καθημερινά.


Έδεσσα: Καταρράκτης


Ελπίζουμε την φετινή Παγκόσμια Ημέρα Υγροτόπων να διαδοθεί σε όλο τον κόσμο το μήνυμα για την προστασία των υγροτόπων και των λεκανών απορροής!

Για να μάθετε περισσότερα επισκεφτείτε την ιστοσελίδα Ramsar: http://www.ramsar.org/

_______________

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΠΕΡΣΙΝΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΑ ΜΙΚΡΑ ΤΕΡΑΤΑΚΙΑ

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΥΓΡΟΤΟΠΩΝ


θ, όπως λέμε θάλασσα

Μια ιδιαίτερη στιγμή αποτέλεσε για την τάξη μας η διδασκαλία του γράμματος Θ,θ. Γιατί η τάξη μας λατρεύει τη θάλασσα και συμμετέχει σε ειδικό περιβαλλοντικό πρόγραμμα προστασίας της θάλασσας και των ακτών, στο πρόγραμμα της HELMEPA JUNIOR.


Για το λόγο αυτό πέρα από τις συνηθισμένες διαδικασίες διδακτικής προσέγγισης του νέου γράμματος επεκταθήκαμε και σε δραστηριότητες που συνάδουν με τους στόχους του προγράμματος. Σας παρουσιάζουμε μία από αυτές που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τη δασκάλα που διδάσκει Αισθητική Αγωγή στην τάξη μας, την κ. Τότα Πουλάκη:



Η δική μας θάλασσα


Τα παιδιά κατασκεύασαν το καινούριο γράμμα κατά τη διάρκεια του μαθήματος της Γλώσσας χρησιμοποιώντας θαλασσί γκοφρέ σε μικρές μπαλίτσες. Με τη βοήθεια της δασκάλας τους έβαλαν να ταξιδεύει στην καρδιά του τεράστιου Θ και μία χάρτινη βαρκούλα, το Θαλασσόλυκο!


Αργότερα, την ώρα της Αισθητικής Αγωγής, γέμισαν τη θάλασσα και με πανέμορφα και πολύχρωμα ψαράκια. Κάντε κλικ στην εικόνα για να απολαύσετε το μέγεθος της φαντασίας τους!


Την επόμενη μέρα, Παρασκευή, 21 Νοεμβρίου, επισκεφθήκαμε το Παιδικό Μουσείο (δείτε εδώ περισσότερα) και παρακολουθήσαμε πρόγραμμα για το ΝΕΡΟ. Στα πλαίσια του προγράμματος τα παιδιά ενημερώθηκαν για τον κύκλο του νερού και πώς η θάλασσα μας στέλνει το νερό που χρειαζόμαστε για τις ανάγκες μας.


Έτσι στο επόμενο μάθημα της Γλώσσας, την Τρίτη, όλα τα Πρωτάκια διάβασαν με μεγάλο ενθουσιασμό το κείμενο για τον Καραγκιόζη Θαλασσόλυκο:



Δείτε και ένα μικρό βιντεάκι που ετοιμάσαμε από τα ταξίδια μας στη θάλασσα της πρώτης:



Ν, όπως λέμε Νοέμβρης και ν όπως λέμε νερό

Φτάσαμε κιόλας στο Ν... Όπως φτάσαμε και στο Νοέμβρη. Ευκαιρία μεγάλη και το όνομα του μήνα να μάθουμε αλλά και ένα μικρό αφιέρωμα να κάνουμε στο φετινό Νοέμβρη, που τόσο ζεστά μας επισκέφθηκε:



Νοέμβρης στην Αθήνα (November in Athens)

Ευκαιρία να επισκεφθούμε κι εμείς τις κοντινές μας παραλίες στην περιοχή της Γλυφάδας. Και όπως βλέπετε δεν ήμασταν οι μόνοι που κάναμε την ίδια σκέψη. Γιατί σ' αυτή τη μαγική περιοχή που λέγεται Αττική, μπορεί κανείς να κάνει μπάνιο στη θάλασσα ακόμη και το μήνα Νοέμβριο. Κι ας χιονίζει και ας βρέχει στην υπόλοιπη Ευρώπη. Εδώ είναι Ελλάδα, η χώρα του ήλιου και του φωτός.



Στο βάθος μερικές από τις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις που φιλοξένησαν τους Ολυμπιακούς αγώνες της Αθήνας το 2004. Τους αγώνες που γεννήθηκαν σ' αυτή εδώ τη χώρα πριν από αιώνες και χάρη στην πίστη των Ελλήνων πως το υγιές μυαλό προϋποθέτει και υγιές σώμα. Το ίδιο φαίνεται και σήμερα να πιστεύουν αρκετοί σύγχρονοι Έλληνες γι' αυτό και δε χάνουν ευκαιρία να γυμναστούν στα πανέμορφα νερά της θάλασσάς μας. Κι αλήθεια... μια και είπαμε ότι φτάσαμε στο Ν... ξέρετε τι άλλο μας θυμίζει αυτό το γράμμα; Φυσικά το νερό! Υπάρχει πιο πολύτιμο αγαθό από το νερό;



Αυτό το νερό που το βλέπουμε εδώ να αστράφτει κάτω από το φως του φθινοπωρινού ήλιου. Νερό και Έλληνες έχουν στενούς δεσμούς φιλίας από αρχαιοτάτων χρόνων. Κυκλωμένη σχεδόν από θάλασσα η πατρίδα μας ήταν και είναι χώρα ναυτική. Θαλασσοπόροι οι Έλληνες από τον καιρό ακόμη του Ομήρου, ανοίχτηκαν αψηφώντας τους κινδύνους στο πέλαγος και ταξίδεψαν σε όλα τα τότε γνωστά μέρη του κόσμου. Σε όλα τα παράλια της Μεσογείου και του Ευξείνου Πόντου, ακόμη και έξω από τις Ηράκλειες στήλες, όπως έλεγαν τότε τον πορθμό του Γιβραλτάρ. Με τα μικρά καραβάκια εκείνης της εποχής κατάφεραν να αναπτύξουν το εμπόριο αλλά και να ανταλλάξουν αγαθά πολιτισμού με τους άλλους λαούς. Και με τα καραβάκια αυτά έχτισαν και τις αποικίες τους σε μέρη μακρινά. Σε όλη τη νότια Ιταλία και τη Σικελία, στη Μικρά Ασία, ακόμη και στη νότια Γαλλία και στην Ισπανία καθώς και στις ακτές της Βόρειας Αφρικής. Ακόμη σήμερα σώζονται τα τοπωνύμια αυτών των αρχαίων αποικιών αλλά και επιζούν οι απόγονοι εκείνων των αποίκων σε αρκετά μέρη. Όπως για παράδειγμα στη Γκρέτσια Σαλεντίνα της Ιταλίας. Ξέρετε ότι εκεί υπάρχουν άνθρωποι που ακόμη μιλάνε την Ελληνική και περηφανεύονται πως είναι Έλληνες;



Πώς γίνεται λοιπόν εμείς σήμερα να μη λατρεύουμε το νερό και τη θάλασσα; Αφού θάλασσα και Ελλάδα είναι ένα και το ίδιο... Ακόμη και στη σημαία μας το γαλάζιο της θάλασσας δεν έχουμε διαλέξει; Αλλά και το λευκό από το αφρό των κυμάτων, σαν και τον αφρό από το μικρό κυματάκι που σκάει εδώ στην παραλία...



Είναι αυτή η θάλασσα που μας χαρίζει και το απαραίτητο γλυκό νεράκι, χάρη στο θαυμάσιο κύκλο του νερού. Ο ήλιος με τις ακτίνες του βοηθάει το νερό να εξατμιστεί και να ανέβει στον ουρανό. Έτσι γεννιούνται τα συννεφάκια που έπειτα ποτίζουν τη γη μας με βροχές. Κι έτσι γεννιούνται οι πηγές και τα ποταμάκια, γεμίζουν οι λίμνες και τα πηγάδια. Κι έπειτα πάλι το νερό τρέχει και φτάνει ξανά στη θάλασσα. Στη μεγάλη θάλασσα που λένε ότι είναι η πηγή της ζωής. Και είναι. Δείτε εδώ τι ομορφιά! Και όλα αυτά μας τα χαρίζει το νερό. Χωρίς νερό για σκεφθείτε πώς θα ήταν η γη μας; Και σκεφθείτε, θα υπήρχε ζωή χωρίς το νερό;



Ούτε φυτά θα υπήρχαν και λουλουδάκια να ομορφαίνουν τη ζωή μας:




Ούτε και ζωάκια...



Το νερό είναι απαραίτητο και στα ζώα. Όχι μόνο για να το πίνουν αλλά και για να βρίσκουν εκεί την τροφή τους. Άλλοτε στην παραλία, όπως και τα περιστέρια της φωτογραφίας, και άλλοτε μέσα στο νερό όπως συμβαίνει με τους γλάρους, τους ψαράδες της φύσης.



Εκτός όμως από τα πετούμενα του ουρανού και πολλά άλλα ζώα αγαπούν το νερό και μάλιστα το θαλασσινό. Να, σαν το σκυλάκι της φωτογραφίας, που μοιάζει να έκανε μόλις το μπάνιο του και τώρα απολαμβάνει τον ήλιο και την ομορφιά. Ή και σαν το φίλο του που λίγο αργότερα:



στάθηκε και κοίταγε μαγεμένος το ηλιοβασίλεμα. Τι κι αν είναι ζώα και τους λείπει η φωνή; Έχουν όμως κι αυτά αυτάκια και ακούνε το κάλεσμα της φύσης. Αυτή την πανέμορφη φύση που δίνει ζωή και υγεία και χαρά σε όλα τα όντα.



Πού αλλού μπορεί κανείς να απολαύσει πιο όμορφες στιγμές;

Γι' αυτό κι εμείς, τα Πρωτάκια, έχουμε από καιρό πάρει την απόφαση να βοηθήσουμε με κάθε τρόπο τις θάλασσες και τις ακτές. Να μείνουν όμορφες και καθαρές και να μας χαρίζουν τα δώρα τους.

Είμαστε πολύ περήφανοι που τόσο κοντά στην πόλη μας υπάρχουν τέτοιες πανέμορφες παραλίες αλλά πολύ λυπημένοι που κάποιοι φεύγουν και αφήνουν πίσω τα σκουπίδια τους:



Για δείτε εδώ! Είναι κατάσταση αυτή; Να καταστρέφουν μια τόσο όμορφη γωνιά τα σκουπίδια;



Γι' αυτό και παρακαλούμε όλους να βοηθήσουν να βάλουμε τα σκουπίδια στη θέση τους! Να τα βάλουμε στους κάδους απορριμμάτων και όχι στα βοτσαλάκια...

Σ' αυτό τον αγώνα δεν είμαστε μόνοι μας. Έχουμε και την υποστήριξη της παιδικής περιβαλλοντικής οργάνωσης, της HELMEPA JUNIOR. Η τάξη μας συμμετέχει στην παιδική αυτή οργάνωση και ταυτόχρονα καλεί όλα τα παιδιά να κάνουν το ίδιο. Φυσικά προσκαλούμε και τους φίλους μας από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, τις χώρες που συνεργάζονται φέτος μαζί μας στο πρόγραμμα:

Healthy body, healthy mind, healthy friendship

Ειδικά εκείνους που κατοικούν γύρω από τη Μεσόγειο, τα παιδιά της Ιταλίας, της Σλοβενίας και της Ισπανίας. Τη Μεσόγειο που είναι μια θάλασσα κλειστή και έχει ανάγκη από ιδιαίτερα μέτρα προστασίας. Τη Μεσόγειο που είναι παγκόσμια γνωστή για την ομορφιά της. Ή μήπως δε σας έπεισαν οι φωτογραφίες μας για το πόσο όμορφη είναι αυτή η θάλασσα;

Ελπίζουμε λοιπόν όλοι να βοηθήσετε την προσπάθεια. Γιατί ν σημαίνει νερό και νερό σημαίνει ζωή!

Μην ξεχάσουμε να σας πούμε ότι Ν σημαίνει και Νέα Σμύρνη. Η μικρή μας πόλη που βρίσκεται μόλις μια ανάσα από την παραλία που σας παρουσιάσαμε. Και που έχει το μεγάλο πλεονέκτημα να συνδέεται με τις παραλίες αυτές όχι μόνο οδικώς αλλά και με το τραμ. Μπείτε λοιπόν στα βαγόνια του και επισκεφθείτε αυτή την παραλία. Ακόμη και τώρα που ο καιρός κρύωσε... Αν δεν σας έπεισαν οι προηγούμενες φωτογραφίες, δείτε μια ακόμη για να καταλάβετε τι μπορείτε εκεί να απολαύσετε:



______________

  • ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Κάνοντας κλικ στις φωτογραφίες, μπορείτε να τις δείτε σε μεγάλη προβολή.

Ωρολόγιο Πρόγραμμα


Συνεργασία με τους γονείς: Την πρώτη Πέμπτη κάθε μήνα και ώρα 13.30